Selkokieli
Tapahtuma
Puhallus on festivaali, jossa orkesterit soittavat puhallinmusiikkia. Orkesterit ovat Suomen eri kaupungeista. Soittajat ovat nykyisiä ja entisiä opiskelijoita. Festivaali järjestetään joka toinen vuosi eri kaupungissa. Festivaali on järjestetty Oulussa viimeksi 12 vuotta sitten. Festivaali järjestettiin ensimmäistä kertaa vuonna 1990.
Puhallus-festivaalilla soittaa 12 orkesteria. Festivaalilla soittaa noin 300 soittajaa. Orkesterit ovat erilaisia. Mukana on muun muassa big bandeja, puhallinorkestereita ja muita viihdeorkestereita. Musiikin genrejä on useita. Esityksissä saattaa olla mukana myös tanssia.
Aikataulu
Festivaali järjestetään lauantaina 20.9.2025. Festivaalin päiväkonsertti on ilmainen. Sinun ei tarvitse ostaa lippua päiväkonserttiin. Festivaalin lavat sijaitsevat Rotuaarilla ja Mannerheiminpuistossa. Festivaalin iltakonsertti järjestetään Pohjankartanon salissa kello 18. Iltakonserttiin sinun pitää ostaa lippu. Konserttien tarkat aikataulut löydät yleiskielellä sivulta Aikataulu (linkki sivulle).
Orkesterit
Puhallus-festivaalilla soittaa 12 orkesteria. Oululainen orkesteri Teekkaritorvet järjestää festivaalin. Festivaalilla esiintyvät: Axelbandet, PAH, Puhkupillit, Retuperän WBK, RytmiHäiriköt, Sohon Torwet, SOSSu, Studentblaaseaarkæsteret Ompagniet, Tampereen teknilliset ylioppilastorvet, Teekkaritorvet, Teknologorkestern Humpsvakar ja Torvikopla. Lisätietoja orkestereista löydät yleiskielellä sivulta Orkesterit (linkki sivulle).
Liput
Festivaalin iltakonsertti on maksullinen. Voit ostaa iltakonsertin lipun yleiskieliseltä “sivulta Liput (linkki sivulle). Konserttiin myydään eri hintaisia lippuja. Peruslippu maksaa 20 euroa + palvelumaksu. Alennuslippu maksaa 15 euroa + palvelumaksu. Lippukaupasta näet, ketkä voivat ostaa alennuslipun.
Info
Lisätietoja festivaalista löydät yleiskielellä sivulta Info (linkki sivulle).